POZNEJ SVÉHO FARMÁŘE- vnímáme všemi smysly

Červenec následuje po červnu, značí nám příchod letních prázdnin. Dozrává červené ovoce. Děti jezdí k babičkám, na tábory, s rodiči na dovolenou. Já začátek tohoto období nazývám obdobím klidu, nikdo nikam moc nespěchá a všichni se snaží načerpat trochu té energie z tepla a sluníčka. Všechny vás tímto moc nabádám zpomalte, vychutnávejte si společný čas a hlavně si taky udělejte čas sami na sebe. Než nám to zase v září začne 🙂

V rámci tohoto období si pro Vás připravím různé venkovní aktivity, tipy na výlety, ale zárověň i činnosti, které můžete s dětmi dělat, kdyby náhodou přišla letní bouřka. Ispirace pro aktivity pro vás připravím trochu jiným způsobem tak, aby jste nemuseli zbytečně přemýšlet, jak danou aktivitu uvést k životu.

Moc se těším na vaši zpětnou vazbu, řekněte mi co vám chybí, co udělalo radost, nebo by jste chtěli do dalšího článku, či doplňující materiál 🙂

Tak jdeme na to….3…2…1

POZNEJ SVÉHO FARMÁŘE, ZELINÁŘE, PRODAVAČE

projektový den

Cílem tohoto projektového dne je děti seznámit s lidmi, kteří mají nastarost pěstování potravin, jejich původ a historii. Ukázat jim existenci trhů. Poznávát červencové ovoce všemi smysly.

Taky se můžete tešit na poznání příjemných lidí, kteří si s vámi rádi popovídají o jejich výpěstcích a popřípadě vám mile rádi poradí, jak je nejlépe zpracovat 🙂

PŘÍPRAVA PRO RODIČE

  1. vyhradit si volné dopoledne pro tuto aktivitu a co je nejdůležitější společně se na to těšit
  2. vybrat vhodný trh ve vašem okolí – nejznámější trhy: Brno – Zelný trh, Praha – trhy na Náplavce, na Jiřáku, Holešovice, Ostrava -farmářské trhy Futurum… nejlepší je zadat do google.com/seznam.cz farmářské trhy ve vašem okolí, většinou jsou tam napsané i dny, kdy se trhy konají
  3. vytisknout a připravit si pracovní listy. Za mě je určitě super eschovka.cz, kde je spousta pracovních listů již vypracovaných. Další možností je se inspirovat Pinterestem a nějaký pracovní list si vyrobit.
  4. nachystat si pracovní prostor pro smyslové poznávání ovoce: tácek/prostírka/kobereček, prkýnko, nožík, předchystaný pracovní list č. 1 (popřípadě i pracovní list č. 2)- toto celé můžete podniknout i venku v parku, po cestě z trhu
  5. společně se nachystat na cestu na trh – pro dítě batužek, do kterého si nachystá: pití (nejlépe ekolahvičku s čistou vodou, nebo neslazený bylinkový čaj), svačinku, kapesníčky. TIP na batužek: vůbec není důležité, jak batůžek vypadá, důležitá je funkčnost a to především, aby byl co z nejlehčího materiálu a hlavně, aby se dal zapnout přes hrudníček. Docílíte toho, že dítěti nebude batoh padat a bude mít  větší radost z nošení 🙂
  6. pro sebe si také nachystejte pití, svačinku popřípadě věci do parku, kdyby jste celé pozorování chtěli podniknout venku. V případě kočárku můžete všechny věci dát do uložného prostoru, nebo za mě nejlepší věc na světě BATOH :-). Já osobně jsem se naučila nosit batoh až v pozdějším věku a jsem za to ráda, už žádné těžké kabelky, tašky, prostě jsem přestala vypadat, jako nákladní vánoční stromeček :D.  Další super výhoda: dětí vidí, že i vy máte batoh i vy si chystáte pití, svačinku…atd. Cítí se být naprostou součástí života.
  7. teď už se stačí vypravit a vyrazit na cestu směr trh a těšit se na společné dobrodružství

Na trhu si prosím kupte ovoce: jahody, červený rybíz, letní jablíčka, maliny, třešně i višně – ať můžete pozorovat rozdíly, popřípadě část melounu.

Povídejte si a samy  poznávejte rozdíl mezi kupování potravin v supermarketech a na trzích. Jaká panuje atmosféra, jak vypadá ovoce/zelenina/květiny, jaká je cena oproti cenám z obchodu? Nejspíš budete odcházet i s dalšími výpěstky domů.

Do komentářů mi prosím napište co všechno jste nakoupili a kde. Případně vaše zažitky.

Já vždycky potkám nějakou babičku či dědečka, který u svého stolu prodává něco ze své zahrádky, a tak moc mi připomíná všechny ty naše hodné prarodiče.

Teď se můžete přesunout do parku, domů, na místo, které vám bude nejpříjemnější. Začnete si s dítětem povídat o zažitcích z trhu, cesty. Položte před něj ovoce a nechte ho, aby ovoce prozkoumalo všemi smysly (hmat, čich, zrak) Pobízejte je ke zkoumaní.

Nachystejte si pozorovací místo (viz. bod 4. – přípravy pro rodiče). Vždy mějte jeden kus ovoce vcelku a druhý kousek vodorovně rozkrojte, tak aby např. u jablíčka vznikla hvězdička 🙂

Všechno ovoce naskládejte na prkýnko/talířek před dítě a připravte si pracovní list č.1 (popřípadně i pracovní list č. 2), který učí dítě jak ovoce vypadá zvenku a uvnitř (jeho barvy pokud použijete pracovní list č. 2). Pokud je to potřeba ukažte dítěti, jak pracovat s tímto listem. Po ukázce, ho nechte, aby tuto aktivitu dělalo samo. Jakmile uvidíte, že je pozorností někde jinde, je čas ukončit aktivitu a samostatně uklidit pracovní prostor.

Poté společně snězte ovoce a vnímejte jeho chuť. Ptejte se navzájem , jak to chutná, je kyselé/sladké/hořké…

Tento styl projektových dnů je u nás ve školce velice oblíbený, děti zažívají nové věci, vnímají všemi smysly a dává, jim to chuť zkoušet i potraviny, které by předtím odmítly.

Nenechte si nic uniknout, přihlašte se do emailového klubu RADOSTI DO E-MAILU .

Každé úterý vám pošlu nové inspirace, nápady, …

Budu nejšťastnější, když budete tento článek na plnoradosti.cz sdílet dál. Mohou Vám s tím pomocti sdílící tlačítka vlevo:-)

Mějte pěkný den a opravdovým potravinám zdar!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *