SNÍDANĚ a SVAČINY – od nápadu po snězení

LÉTO – období hojnosti

Máme dostatek chuťově vydatné zeleniny a ovoce. Léto je podle mne nejjednodušší na výrobu svačin či snídaní, obecně všeho jídla. Zárověň, ale je to období, které nás někdy svádí se trochu šidit a moc nejíst. I já se někdy přistihnu, že se mi nechce v takovém vedru vařit, či chystat něco do práce. Vždy když to udělám si později nadávám, protože pak večer chuť sníst celou lednici. U dětí je to podobné, v létě nemájí moc tendence jíst.

Udělejme si to tedy pěkně jednoduché, rychlé a hlavně osvežující. 

1. FÁZE  – NÁPAD

Doporučuji si zvolit pár, např. 5, rychlých variant a ty točit průběžně dokola. Tento způsob je super 3. a 4.návyk pro rodiče, kteří chtějí ušetřit čas a peníze nákupem surovin.

PS: všechny tyto varianty si můžete připravit den dopředu a pak jen na druhý den v klidu sníst.

Moje nápady na zdravé letní snídaně a svačinky:

  • chia puding z oříškového „mléka“ s ovocným pyré – nejlepší ovoce do chia pudingu jsou jahody, maliny, borůvky, ostružiny… Zaleží na vás a chuti dítěte. Recept na oveřený chia puding je od Kitchenette a můj postup na výrobu domacího oříškového nápoje („mléka“) se můžete dočíst v následujícím receptu . Není opravdu důvod utrácet peníze za předražená oříšková mléka, která obsahují jen málé procento ořechů, ve většině případů jsou slazená cukrem a některá zahušťovaná. Kdyby se vám s tím nechtělo dělat, nebo nestíháte, doporučuji nápoje od Nemléko, případně jsem objevila ve Sklizenu lískooříškový nápoj bez obsahu cukru a dalších zbytečných věcí.
  • bezlepkové, nebo ovesné kaše s ovocem a ořechy – sladit můžete medem, datlovým sirupem, domacím džemem – já preferuji bezlepkové kaše. Moje hvězda je POHANKA. Vím, nemá moc opojnou vůni, ale můj tip: zkuste si koupit pohanku lámanku, její specifická vůně/chůť není tak výrazná. Na noc namočte do vody/mléka/rostlinného nápoje. Ráno můžete trochu prohřát. Prosím jen na pohanku opatrně, nenechejte ji přejít varem, jinak ztratí všechny svoje prospěšné látky. Kdo by se nechtěl trápit přípravou předem, mám vyzkoušenou firmu na rychlé kaše. Je to NOMINAL , nejvíce mi chutná lahodná kaše 🙂
  • ovocné pyré – zajděte si s dětmi o víkendu na trh, nakupte přezrále ovoce a společně vytvořte ovocné pyré, které si můžete dát na snídani/svačinku. Jak udělat nákupy více atraktivní pro děti si můžete přečíst v článku Projektový den – Poznej svého farmáře – vnímáme všemi smysly . Zkuste jen maminky zvážit ukládání domácích pyré do tzv. znovunplnitelných kapsiček. Vím, je to jednodušší a praktičtější. ALE moje zkušenost: dítě tak učíme jíst pouze z těchto kapsiček, může pak jiné jídlo odmítat a hlavně nebude chtít používat lžičku, protože i pro něho to bude naučená pohodlná cesta k příjmu potravy. Na trhu je spousta praktických krabiček, které nemájí tendence téct. Zkuste to  a uvidíte, že za nějaký čas bude dítě plně samostnatné.
  • domácí kváskový chleba s pomazánkou/ vaječnou omeletou – když už pečivo, tak já volím domácí, nebo když není jiná možnost vybírám rukodělný chleba/pečivo. V tuto chvíly se  u nás v domácnosti vyskytuje pouze domácí kváskový chléb, když dojde a my nestihneme zadělat nový, bereme to, jako den bez chleba. Ráda se s vámi podělím o náš recept , kde najdete další tipy. S domácím chlebem povýšíte „lepeňák“ na úplně jinou úroveň. Vajíčka jsou kapitola sama pro sebe. Děti vajíčka můžou v určitém množství a způsobu zpracování. Nejlépe stravitelná jsou vajíčka naměkko a vaječná omeleta. Všechny vás moc prosím kupujte pouze vajíčka od slušných chovatelů, nejlépe BIO volný chov, nebo alespoň volný chov. Vím, cena je vyšší, ale stojí za to! Věřte mi, jednou to zkusíte a nebudete chtít jiné. Další výhodou je podpora malých chovatelů a hlavně máte lepší pocit, že ty slepice netrpí a mají se dobře. PROSÍM NEBUĎME LHOSTEJNÍ!
  • plnotučný jogurt, tvaroh + ovoce – kdo chce může osladit medem/datlovým sirupem – i když vím, že je kravské mléko velký alergen a není určen lidem. V této formě se ho nebráním a jednou opravdu jednou za čas si dám farmářský plnotučný tvaroh. Poslední dobou se setkávám s vizí, že vše tučné je špatné. Za mne určitě ne, tuk je nositelem chuti a určitě je pro lidský/dětský organismus důležitý. Bez tuku to opravdu nejde :-). Dětem můžete dávat tučné farmářské výrobky od útlého věku. Jsem zastánce toho, že by děti měli zkoušet jíst všechno. Rodiče myslete prosím i na to, že vyloučením určité potraviny můžete dítěti vytvořit nesnášenlivost a tímpádem problém se zpracováním této suroviny v pozdějším věku. Např. úplným vyloučením lepku v dětství, mohu dítěti vytvořit nesnášenlivost k lepku, protože žaludek nebude zvyklý tuto látku zpracovat. Takže všechno s mírou. Nedávejte dítěti každý den mlečný produkt/lepek, ale jen jednou za čas a o to víc kvalitní. Ti kdo mají alergii na laktózu nebo jsou vegani samozřejmě volí rostlinné varianty.
  • ovocný salát – v tomto se nemusím nikterak rozepisovat. Jen takový tip: aby nám ovoce nehnědlo je super ho zakápnout šťávou z čestvého citrónu.
  • makové lívanečky – toto je moje nejoblíbenější varianta klasických lívanců. Jsou přirozeně bezlepkové a sladké, hutné, hodí se jak na svačinku tak na snídani. Recept k nastudování – klikni
  • dýňové, bátátové placičky – tuto variantu slané svačinky jsem zkoušela s dětmi ve školce a nevěřila vlastním očím. Tak rychle nebyla svačina nikdy snězena. Můj muž je má rád jako přílohu k omáčkám či pečenému masu.  Recept zase k nahlédnutí
  • zeleninové hranolky s hummusem – na zeleninové hranolky jsou nejlepší mrkev, salátová okurka a řapíkatý celer. Super recept je od FLORENTÝNY. Když nebudete chtít namáčet a vařit cizrnu doporučuji bio sterilizovanou cizrnu od Alnatury (DM drogerie). Ještě dejte pozor na sezamovou pastu, neboli Tahini. Nikdy nekupujte pražené Tahini. Já takovu chybu udělala a ten hummus neměl vůbec úspěch 😀
  • domácí raw tyčinky – není potřeba tyto tyčinky kupovat ve specializovaných prodejnách. Stačí jen nakoupit pár surovin a vyrobit si je sami.

Mohla bych tak psát nápady donekonečna, co člověk to jiná chuť.

Napište mi prosím do komentářů vaše nápady na rychlé a svěží snídaně či svačinky.

2. FÁZE – NÁKUP A REALIZACE

V rámci velkého nákupu jednou týdně nakupte základní suroviny na varianty vašich snídaní a svačinek. Jestli máte starší děti zapojte je do nákupu surovin. Přípravu rozdělte do několika fázi a zkuste do všech děti zapojit.

Když děti necháte pomáhat v kuchyni, postupně budete v kuchyni trávit méně a méně času. VAŠE DÍTĚ BUDE UMĚT VAŘIT, ZVLÁDNE SI NACHYSTAT SVAČINKU, DOKÁŽE NAKOUPIT JÍDLO NA OBĚD, KDYŽ ZROVNA BUDE RODIČ V PRÁCI ČI NEMOCEN. JSME PŘECI TÝM A PARTNEŘI!

3. FÁZE SNĚZENÍ + TIPY NA SVAČINKU SEBOU

Moje obecná zásada: jezte pomalu s plnou pozorností, bez mobilu, televize… Zkuste si s rodinou udělat ranní rituál – společná snídaně, u které si budete vychutnávat společný start do nového dne, povídejte si co vás čeká, na co se těšíte, na co máte chuť na oběd/večeři. Uvidíte, že po nějaké době zpozorujete změnu vztahů v rodině a hlavně větší chuť vstávat. Můžete se střídat v chystání snídaní. Máte se na co těšit!

Tipy na obaly na svačinku:

Zapoměnte na klasickou variantu – plast, papír.

Zkusme to společně jinak!

Na trhu jsou krásné látkové obaly, pytlíky na svačinky. Já jsem si oblíbila malou rodinnou firmu MAGSBAGS, máme od ní vše na svačinky sebou. Můžu vám s klidným srdcem říct, nebojte se látky.

V jednom pytlíčku jsem měla měkké ovoce sebou, které se mi samozřejmě po cestě trochu rozmačkalo. Vše okolo svačiny zůstalo suché a čísté, jenom vnitřní strana pytlíku byla mokrá. Pytlík stačí umýt teplou vodou a vše je zase pěkné k použití. Plus je můžete využít, až půjdete nakupovat ovoce a zeleninu. Už žádné zbytečné plastové sáčky.

Pro rodiče na jídlo sebou do práce doporučuji koupit box na jídlo. U plastových dóz si prosím vybírejte takové, které neobsahují BPA. Doporučuji ty z bioplastů např. od firmy BIODORA. Googlujte, určitě najdete ten vhodný pro vás.

Jaké svačinové boxy používáte vy? Jaké snídaně preferují vaše děti? Máte nějakou rodinnou tradici/rituál? Prosím inspirujte mě a ostatní!

Chcete se stát členem naší rodiny? Pokud ano, neváhejte se přihlásit do RADOSTI DO E-MAILU .

Každé úterý se můžete tešit nový článek a spousta další inspirace na váš email.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *